Alle blogs op een rij

De verkeerde naam van Hemelvaartsdag. Het is Kroningsdag!

We hebben een traditie hier in huis: als iemand jarig is, krijgt hij of zij een beschuitje met zijn of haar leeftijd in hagelslag op het beschuitje. We hangen slingers op en de jarige krijgt kado's. Toch noemen we het niet beschuit-dag, slinger-dag of kado-dag maar verjaar-dag. De dag is genoemd naar het meest specifieke van deze dag: iemand wordt een jaartje ouder en dat mag je vieren. 

Een schilderij met een boodschap

Ergens op mijn PC staat een foldertje met afbeeldingen de bekende L'Ultima Cena van Leonardo da Vinci en allerlei varianten erop. Het is een kuntswerk die tot de verbeelding spreekt, maar ook vaak geparodieerd wordt. Denk aan Lego, Star Wars of Simpsons. En toen kwam ik opeens ergens het werk van Joey Velasco tegen. 

Een werk wat me ontroert.

concept 'Wekelijkse gebedsviering'

Vanuit het pastoraat kwam het volgende verlangen naar boven: een wekelijkse gebedsviering. We starten met een paar gemeenteleden een proef. 

Wat is een gebedsviering?

In een gebedsviering gaat het om ontvangen.

Grote woorden, kleine stappen

Onderstaande is eerder gepubliceerd in Kerk&Nieuws 2018/2

Het is heel makkelijk om grote woorden te gebruiken. Als je iets wilt regelen, plannen maakt dan klinkt al snel ‘we gaan dat doen’ of ‘we kiezen voor vrijheid of vergeving’. Op de tekentafel zijn grote lijnen zo geschetst. Misschien een typische valkuil van bestuurders (dus ook kerkenraden) om een goed beleid neer te zetten met grote woorden. En dan de praktijk? Gelukkig gaat het niet altijd zo, het is een valkuil.

Over de Avondmaalsdienst in de week voor Pasen (Stille Week)

Als we in de lijdenstijd het Avondmaal* vieren, dan sluiten we de kerkdienst af, terwijl we als gemeente nog aan tafel zitten. Een korte weergave waarom we dat doen, om misschien ook andere gemeenten hierbij gespreksstof te geven.

Zing een nieuw (kerst)lied maar dan op een bestaande melodie

Op veel bekende (kerk)liederen is op dezelfde melodie een ander lied geschreven. De officiele term is 'contrafact': een nieuwe tekst op een bestaande melodie
Maar waar vind je voor bekende melodieën nieuwe (kerkelijke) gezangen? Daar gaat deze blog over.

Stoeien met de SIRE-campagne

Omdat ik vroeger een boomhut had (wel 2, waarvan de laatste met zelfgemaakt kantelraam) mag ik in de hele discussie over de SIRE-campagne ook wat zeggen. En net zoals mijn boomhut vroeger, is deze blog alleen voor jongens! Nu heb ik 3 zusjes, waarvan akte.

Bruggen, geen muren

Onderstaand schrijven is eerder gepubliceerd in Kerk&Nieuws 2016 nummer 13 

Als tiener hadden we enkele konijnen. En een grote ren, waar ze naar hartelust konden rondrennen. Toch speelde één konijn het klaar om elke keer de afscheiding over te komen. Hij zat dan geduldig buiten het hek te wachten totdat de andere hem zouden volgen. We hebben hem maar 'Mozes' genoemd, omdat hij steeds voor een uittocht zorgde. En wij maar achter de ontsnapte konijnen aanrennen.

Een harde noot over licentie-rechten kerkliederen

Gemeentezang is publiek domein. Zo, dat is eruit. Mensen raken vertrouwd met een Psalm, lied of gezang. Tot op het sterfbed worden regels herhaald. Om te troosten, te bemoedigen. Om te helpen. Liederen worden onderdeel van het geloofsleven. Ze vormen, wijzen de weg of houden mensen tegen. Is er een andere vorm die mensen meer raakt in hun ziel?

Stelling 1 Kerkelijke liederen moeten makkelijk toegankelijk zijn. Dat zijn ze nu niet.

Mag een kunstenaar (componist, dichter, ..) betaald worden? Hij moet zelfs betaald worden. De vaardigheid om een goed lied te componeren of dichten, is niet iedereen gegeven. Laat ik voorop stellen: ik ben voor fair play. Geef de keizer wat des keizers is, de kunstenaar wat des kunstenaars is. Als je iets structureels opzet, mag daar ook een vergoeding tegenover staan.

Stelling 2 Makers dienen een redelijke vergoeding te krijgen voor hun werk. Dat krijgen ze nu niet altijd.

Kunnen we deze 2 stellingen bij elkaar brengen? 

Reacties in de media

In een ander artikel op de site van de kerk beschrijf ik hoe een update van Windows de dienst goed hinderde. De kerkdienst hebben we gewoon gehouden (met dank aan het koor voor muzikale ondersteuning!). De media pakten het op en mensen reageerden. Daarop reageerden anderen, waarop ik deze korte reflectie schrijf.

Nu ga ik een paar open deuren intrappen, maar volgens mij is er zich niet iedereen van bewust. Of het kan je helpen bij je eerste stapjes in het media-landschap .. 

[KerkTV en presentatie] I. Inleiding

In onze gemeente zijn we bezig vorm te geven aan het uitzenden van en presentatie tijdens kerkdiensten, bekend onder de naam 'PixelProject'. Concreet gezegd, camera's voor opname en schermen voor presentatie. 

Nu alle hardware is aangesloten, zijn we volgende stappen aan het uitwerken en testen: welke software, welke licenties, welke voorwaarden, welke leerpunten, wat wel en wat niet? 

Bevolkingsopbouw

Onderstaand schrijven is eerder gepubliceerd in Kerk&Nieuws 2016 nummer 13 

4 mei: specifiek gedenken is geen uitsluiten

Er is ophef ontstaan over 4 mei. Het zou niet eerlijk zijn. En ook hypocriet: misdaden uit de Nederlandse geschiedenis worden niet herdacht. Nog steeds mogen fascisten openlijk demonstreren. Mensen met een andere achtergrond worden gediscrimineerd. Toch denk ik dat de oproep om *daarom maar niet te herdenken, het kind met het badwater wordt weggegooid.

Krimp (over om te gaan met krimp in de kerk)

Onderstaand schrijven is eerder gepubliceerd in Kerk&Nieuws 2016 nummer 5 

"Hoe Fred verdween uit MijnKerk"

Oftewel, een pleidooi over de richting van een online gemeenschap.

Het kwam voor mij behoorlijk onverwacht dat de 2 vaste krachten van MijnKerk.nl binnenkort stoppen. Ik weet er te weinig vanaf om te zeggen of het een gedwongen of verwacht vertrek is. De media-berichtgeving lijkt te suggereren dat de betaalde krachten worden ingeruild door vrijwilligers. Zo is in het ND te lezen:

Mijnkerk.nl gaat verder met voornamelijk vrijwilligers, zegt Van Ark.

Hoe MijnKerk verder zal gaan, weet ik net zo min als ieder ander. In deze blog, "Hoe Fred verdween uit MijnKerk", zet ik een aantal overwegingen op een rijtje.

Twee punten vooraf. Waar iemand Fred leest, mag hij of zij ook gerust Adrie lezen. Zij vult de andere helft van de 1 FTE in. En het is Omvlee, met 2 e's. Verder, deze blog is geen discussie over het nut, waarom of relevantie van MijnKerk. Sterker nog, ik ben zelfs geen warm voorstander van een online kerk, maar zie wel wat MijnKerk doet met mensen.

Pagina's

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.